Mazda MX-5 (1998 - 2005)
Moest dat?
De Mazda MX5 is met 650.000 exemplaren de best verkochte roadster ter wereld. Enkele jaren geleden gaf een eerste kennismaking daar al een verklaring voor: de MX5 heeft een tijdloos uiterlijk en biedt het rijplezier van een echte roadster. Daarbij hoorde (destijds) een relatief bescheiden prijskaartje, waarmee de auto binnen het bereik van een groot publiek kwam. In de loop der tijd onderging de MX5 diverse aanpassingen op het gebied van vormgeving en techniek. De laatste serie verbeteringen gaf aanleiding opnieuw met de MX5 op stap te gaan. Maar moest de MX5 echt een verjongingskuur ondergaan?
De Mazda MX5 is een moderne versie van een traditionele roadster. Dankzij Japanse techniek niet alleen leuk, maar ook heel veilig en betrouwbaar. Terecht een verkoopsucces.
Plus
- veel rijplezier
- Japanse betrouwbaarheid
- prima kapconstructie
Min
- niet voor lange mensen
- niet meer het koopje van voorheen
- geen airconditioning
Conclusie
De Mazda MX-5 is en blijft terecht een succesnummer voor Mazda. Omdat het een Japanse auto is, is de MX-5 geen teer zorgenkindje maar een betrouwbare auto die altijd garant staat voor veel rijplezier. Dat plezier is te verklaren door een consequent doorgevoerde tussenvorm van sportieve tinten en modern comfort. Daarmee is de MX-5 iedere dag bruikbaar en spreekt een grote groep kopers aan.
Of de doorgevoerde verbeteringen nodig waren blijft de vraag. De auto was goed en blijft goed. Uiteraard zijn de rijkere standaarduitrusting en het verhoogde veiligheidsniveau welkom. Op de vraag of het nodig was de MX-5 opnieuw te testen is het antwoord eenvoudiger: ja, een hernieuwde kennismaking met Mazda's mooiste moest echt.
Mazda MX-5 2 auto occasions, nieuw en tweedehands aanbod
211.057 km - 2006 € 5.450,-
52.861 km - 2007 € 11.450,-